مطالب سنگ شناسی

جدید ترین مطالب درباره سنگ فیروزه ، سنگ یاقوت ، سنگ اوپال ، سنگ عقیق ، سنگ زمرد و دیگر سنگ ها

مطالب سنگ شناسی

جدید ترین مطالب درباره سنگ فیروزه ، سنگ یاقوت ، سنگ اوپال ، سنگ عقیق ، سنگ زمرد و دیگر سنگ ها

خرید نگین عقیق شجر انگشتر نقره مردانه دست ساز سنگ عقیق شجر

برای خرید نگین انگشتر به سایت معتبر زرسی مراجعه کنید

دانستنی هایی درباره جواهرات نقره

دوشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۸، ۰۴:۴۸ ب.ظ

از جواهرات نقره چه می دانید؟

 

همانطور که می دانید جواهرات نقره یکی از فلزات گران‌بها به شمار می‌رود و بیشتر کاربردهای جواهرات نقره ناشی از قابلیت‌های آن به عنوان یک فلز گران‌بها و همچنین قابلیت رسانایی بسیار بالای آن است. در چند سال اخیر بیشترین مصرف جواهرات نقره به ترتیب در بخش صنعت به ویژه الکترونیک و صنعت جواهرات و لوازم تزئینی، تولید سکّه و مدال، صنایع عکاسی و ساخت ظروف و لوازم غذاخوری بوده‌است.

 

 

از دیگر کاربردهای جواهرات نقره می‌توان به ساخت آینه و دوربین، به عنوان کاتالیزور فرایندهای شیمیایی، ملغمه پرکردن دندان و ساخت برخی سازهای موسیقی اشاره کرد. ضمن اینکه سکه‌ها و شمش‌های نقره برای سرمایه‌گذاری و به عنوان پناه امن سرمایه به‌کار می‌روند.

 

خصوصیات جواهرات نقره

جواهرات نقره اگر خالص باشد در حالت عادی فلزی براق و نسبتا نرم است که تا اندازه ای سخت تر از فلز طلاست. زمانیکه این فلز پرداخت شود، دارای درخشندگی بسیار زیادی می‌شود تاجایی که می‌تواند ۹۵% از نور تابیده به خود را بازتاب نماید. جواهرات نقره در میان کلیه فلزات ، مقام بهترین رسانا در زمینه گرما و الکتریسیته را دارا است و در زمینه قدرت چکش خواری و مفتول شوندگی نیز دارای مرتبه دوم پس از طلا است.

 

 

 

از نظر چگالی ، باید گفت چگالی جواهرات نقره ۱۰٫۵ برابر آب است، بصورتیکه یک متر مکعب از آن دارای وزن ۱۰۵۰۰ کیلوگرم می‌باشد ضمن آنکه نقره در ۹۶۱ درجه سانتیگراد ذوب شده و در حدود ۲۲۰۰ درجه سانتیگراد می‌جوشد.

طلا و نقره مانند محلولهای واقعی می‌توانند در هر نسبتی با یکدیگر مخلوط شده و آلیاژ تشکیل دهند. کیفیت جواهرات نقره و یا به عبارت بهتر عیار آن بر حسب تعداد قسمت نقره خالص در ۱۰۰۰ قسمت مخلوط فلزات بیان می‌گردد و بطور معمول نقره تجاری دارای عیار ۹۹۹ است.

 

شمش طلا و نقره

 

 

جواهرات نقره از دوران باستان برای بشر شناخته شده بوده است. یک عنصر پرارزش درخشنده و واسطه که در برابر خوردگی مقاومت نشان می دهد، اگرچه جواهرات نقره در حضور ترکیب های گوگرد تیره می‌شود. این عنصر در حالت آزاد به صورت تکه ای، سیمی و رسوب های رگه ای یافت می شود. در کانی‌هایی نظیر آرژنتین (سولفید نقره) و نقره شاخی (کلرید نقره) نیز یافت می شود. جواهرات نقره عنصری چکش خوار و شکل پذیر است که می‌تواند با عناصر فلزی دیگر ترکیب شده و آلیاژهای بسیار مفیدی بدهد. از آلیاژهای آن در جواهرسازی، لوازم آشپزخانه، سکه و کنتاکت‌های الکتریکی استفاده می‌شود، زیرا نقره رسانای بسیار کارآمدی برای گرما و الکتریسیته می‌باشد.

 

این ویژگی، نقره را گزینه مناسبی برای آب کاری می‌سازد.جواهرات نقره دارای کاربردهای بسیاری است، چه در حالت خالص چه در حالت ترکیبی. برمید نقره پودر زرد رنگی است که در معرض نور تیره می‌شود و به خاطر همین ویژگی به صورت گسترده در لایه‌های نازک عکس ها به کار می‌رود. نیترات نقره که ماده بلورین سفید رنگی است نیز چنین خاصیتی دارد. به علاوه در پزشکی ماده ضدعفونی کننده و ماده بند آورنده خون محسوب می‌شود. کلرید نقره نیز که بلوری سفید رنگ است کاربرد یکسانی با برمید نقره دارد.

 

جواهرات نقره در ملغمه‌هایی که برای پر کردن دندان به کار می روند و همچنین در لحیم نقره به کار می‌رود. مس، نقره و طلا همگی در یک گروه واسطه قرار گرفته‌اند و به همین دلیل دارای شباهت های فیزیکی و شیمیایی فراوانی هستند. پر رنگ ترین کاربرد آن‌ها در فناوری در زمینه الکترونیک می باشد، زیرا علاوه بر اینکه رسانای خوبی هستند، غیرفعال نیز می‌باشند. به عنوان مثال در یک کامپیوتر می‌توان هر سه این عناصر را به صورت بخشی از مدارهای بزرگ و کوچک یافت.

 

شما هموطنان عزیز می توانید برای اطلاع از خواص نقره به سایت زرسی مراجعه بفرمایید.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی